Estructura i etapes de la planificació en les empreses
Coneix les 4 etapes de la planificació estratègica
Centro Europeo de Empresas e Innovación (CEEI Alcoy-Valencia)
Publicado el viernes, 10 de marzo de 2017 a las 19:30
El concepte d’enfocament estratègic engloba la funció o tasca de l'anàlisi estratègica, l'objectiu de la qual és estudiar i analitzar l'evolució del mercat, identificar els binomis producte-mercat, identificar les línies d'activitat actuals i potenciar i determinar les tecnologies, els productes o els servicis que donaran resposta a cada binomi.
L’anàlisi estratègica ha de ser capaç de proporcionar a l’empresa informació sobre quins atributs, servicis, prestacions, utilitats, etc. li atorguen avantatges diferencials, perceptibles i valorades pels consumidors per tal d’aconseguir que el potencial consumidor es decidisca per la compra del producte de l’empresa davant dels de la seua competència.
L’esquema del procés d'elaboració d'un pla estratègic passa per les següents etapes:
Etapa filosòfica o de fixació de les grans finalitats de l’empresa.
Engloba els criteris i la filosofia de la direcció, consell d’administració i propietat de l’empresa, passats i futurs.
- El resultat ha de ser un document on s’especifiquen les finalitats generals de l'empresa.
- El document resultant s'ha de revisar i reformular anualment excepte en el cas dels punts relatius a la missió, la visió i els principis de l'empresa.
Etapa analítica, la qual comprén les següents feines:
ANÀLISI INTERNA: anàlisi de l’organització, els recursos, els actius i els aspectes fonamentals de l’empresa (producte, direcció, finances, departament comercial, actius de màrqueting, qualitat, recursos humans, etc.).
ANÀLISI EXTERNA: cal que desvele informació sobre la competència actual, el nivell de tecnologia utilitzada, en quina mesura afecta la situació econòmica, la demografia i els valors socials actuals de l’empresa.
Definició estratègica
En esta fase l’empresa ha de definir quina és l'estratègia que seguirà: l’empresa ha de perseguir una estratègia de lideratge en costos, de diferenciació o d'enfocament?; cal considerar la dimensió actual, créixer, reduir l’activitat o segregar alguna unitat de negoci?; quines han de ser les estratègies de preus, de marca i imatge d'un producte, de canals, de proveïdors i recursos, etc.?
Etapa de programació, pressupost i control de les accions
És l'etapa que consisteix en l'elaboració per escrit del pla estratègic. Recull no només les conclusions de totes les etapes anteriors, sinó el programa detallat de les estratègies i de les actuacions a posar en marxa per tal d'aconseguir els objectius assenyalats.
Bàsicament ha de consistir en definir quines feines i subfeines s'han de posar en marxa i quin responsable, quin calendari i quins recursos cal assignar a cada estratègia, així com respondre a les següents qüestions: com hem d'organitzar-nos per al control en temps real de les variables estratègiques? I quins mecanismes hem d'implantar per a l'actuació contínua del pla i els instruments de planificació i control?
Vols saber més coses sobre els plans estratègics i com t'ajudaran a posicionar la teua empresa? Descarrega gratis el nostre manual «ANÀLISI DE LA POSICIÓ COMPETITIVA»
10/03/2017 19:30 | AdmonAlcoi
Centro Europeo de Empresas e Innovación (CEEI Alcoy-Valencia)